Erol GÜNGÖR / İslam’ın Bugünkü Meseleleri
Çokluk İçinde Birlik II
Milliyetçilik ve Milletlerarası İslâm Dayanışması
I
1977 yılına ait istatistiklere22 göre, içinde müslüman cemâati yaşayan ülke sayısı altmışı geçmektedir ve dünyada yaşayan müslümanların nüfusu yedi yüz elli milyondan fazladır. Müslümanların çoğunluk oldukları yerlerde -Sovyet ve Çin sömürgeleri hâriç- idâre de müslümanların elindedir. Lübnan dışında bütün Arap ülkelerinde nüfusun büyük çoğunluğu müslümandır ve buralarda müslümanlar hâkimdir. Araplar dışında müslüman dünya nüfusunun büyük çoğunluğunu Türkler (sadece Türkiye Türkleri değil), Pakistanlılar, Endonezyalılar, Hind müslümanları, Bangladeşliler ve İranlılar meydana getirmektedir. Sovyet ve Çin idâresindeki Türk sömürgeleriyle Balkanlar’ı da sayacak olursak, bu sırada en kalabalık nüfus Araplar’dan sonra Türk müslümanlarındadır. Bütün bunların yanısıra müslümanlar daha ufak kalabalıklar hâlinde Kara Afrikası ve Güneydoğu Asya’ya dağılmış bulunuyorlar.
İslâm’ın ilk devirlerinde müslümanlık Arap dünyasının siyasî hâkimiyeti ile bir arada gitmiş ve böylece müslümanlar siyasî birlik bakımından da aynı çatı altına girmişlerdi. Emevî İmparatorluğu ve Abbasî İmparatorluğu bu şekilde monolitik siyasî bloklar meydana getirmişlerdi. Ancak Abbasîler’in zayıflamasıyla birlikte, görünüşte büyük birliğin bir parçası olmakla berâber kendi başına hükümran olan İdarî bölgeler ortaya çıkmaya başlamıştır. Onbirinci yüzyıldan itibâren İslâm Dünyası doğuda ve Ortadoğu’nun kuzey bölgelerinde Türkler, Mısır’da Fatımî ve Memlûkler, İspanya’da ise Emevîler olmak üzere başlıca üç kuvvet merkezi hâlinde parçalandı. Onaltıncı yüzyıl başında ise İslâm dünyası Türk hâkimiyeti ile temsil edilmeye başladı ve bu son birlik yirminci yüzyıl başına kadar sürdü. Türk-İslâm birliğinin tek istisnâsı İran ve daha doğudaki küçük sultanlıklar ve siyasî hâkimiyeti bulunmayan müslüman cemâatlardı. Hindistan’daki Babür devleti ise, bu birliğin dışında kalmakla birlikte, bir Türk devletiydi.
İslâm dini üniversel bir din olmak itibâriyle insanlar arasında ırk, soy, sosyal sınıf vs. farkları gözetmez. Allah’ın nazarında en kıymetli insan Allah’a -kulluk vazifeleri itibâriyle- en yakın olandır. Bütün insanlara hitab eden bir dinin başka türlü tavır takınması zaten düşünülemezdi. Fakat insanların gerek fert, gerek kavim olarak Allah nazarında eşitliği, onlar arasında farkların bulunmadığı veya bu farkların tanınmadığı manâsına gelmiyor. Kur’ân’da insanların “birbirlerini tanımaları için şûbeler ve kabileler hâlinde” yaratıldıkları bildiriliyor. Bu bizim anladığımız kadarıyla “kültürlerin farklılığı ve çokluğu” demektir ki medeniyetin gelişmesi, hattâ bizzat insan soyunun gelişmesi bakımından son derece önemli bir vâkıanın ifâdesidir. Ancak İslâmiyet insanların falan veya filan soya mensup olmakla diğerlerine üstünlük iddiâsını yasaklamaktadır. Bu açıdan İslâm’da “kavmiyetçilik” yasaktır.
İlk İslâm devlet İslâm dininin yayılması ve genel olarak “müslümanların” işlerini düzeltebilmek gâyesini güdüyordu, bu yüzden insanlar esâs itibâriyle müslümanlar ve müslüman olmayanlar şeklinde ayrılıyor, müslüman olanların hepsi aynı muameleyi görüyordu. Buna rağmen kabile esâsına dayanan bir sosyal teşkilâtlanmanın ve ona bağlı âdet ve geleneklerin bir anda değişmesi veya ortadan kalkması imkânsız olduğu için, Araplar’da daha ilk devirlerden itibâren kavmiyet iddiâlarının devam ettiği görülüyor. Kureyş’in hâkimiyet iddiâsı hep devam etmiş olduğu gibi, Araplar’la Arap olmayanlar arasında da fiilen fark gözetil- miştir. Hattâ birbiriyle şiddetli mücâdeleye girişen Arap kabilelerinin, Arap olmayan hasımlar karşısında birleştikleri görülmüştür; bu birlik şuuru müslüman Araplar’la hıristiyan Araplar arasında da görülüyor ki, bugün dahi aynı şuurun örneklerine rastlanmaktadır.
Milliyet duygusunun temel özelliği ayırdedici olmasıdır, yâni insanlar başka cinsten ve kültürden kimselerle karşılaştıkları ölçüde bu duygu söz konusudur. Millî hasletlerin bozulması veya kaybolması tehlikesi bu duygusu büsbütün kamçılar. Nitekim müslüman Araplar’da müslümanlığm dışında bir Arap milliyetçiliği onların başka kavimlerle iyice karışmaya, anayurtlarından uzaklara yayılmaya başladıkları zamana rastlıyor. Ömer gibi İslâm’a yürekten bağlı bir halifenin Araplar’ı kendi kavmî özelliklerini kaybetmemeleri için dikkatle koruduğu, onlara bu yolda telkinlerde bulunduğu dikkati çekiyor. İslâm ordularının İran ve Türkistan içlerindeki fütûhatı sırasında alınan esir ve kölelerin büyük bir yekûn teşkil etmesi ve Arap şehirlerinde âdeta bir azatlı köle -mevâli- milletinin ortaya çıkması onları ciddî endişeye sevkediyordu. Fetihlerin en parlak çağı olan Emevî saltanatı devrinde Arap ve Arap olmayan müslüman farkı devlet idâ- resine resmen hâkim oldu. Emevî devleti, Peygamber ve Dört Halife devrindeki İslâm devleti yerine bir müslüman Arap devletinin geçişi manâsına geliyordu. Azatlıların Arap asıllılarla kıydıkları nikâh bile geçersiz sayılıyordu. Fakat daha sonraları birbiriyle siyasî mücâdeleye giren Arap liderlerinin mevâlileri kendi saflarında asker olarak kullanmaları Arap olmayanların fiilî durumunu biraz düzeltmiştir. Arapların devamlı ordu yerine para ile asker toplama usûlleri ise yabancı kavimlerin yavaş yavaş hâkim bir duruma geçmelerini sağladı. Özellikle Türkler askerî mahâretleri sâyesinde iyi işler buluyorlar, sonra kendileri yerleşince akrabalarına da haber salarak akın akın onları da getiriyorlardı.
Abbasî hâkimiyeti zamanında Arap olmayan kavimler ve bilhassa Türkler büyük mevkiler kazandıkça Araplar arasında bunlara karşı nefret de arttı. Fakat İslâm dünyasında hâkimiyet artık Arapların elinden çıkıyor ve Türkler’e geçiyordu. Türk hâkimiyeti çağında Araplar’dakine benzer bir milliyetçilik olayına rastlamıyoruz. Tarihçiler Türkleri Arap hâkimiyeti sırasında bile mağrur, kendi dilini konuşan ve kendi milletinden olanlarla birlikte yaşayan kimseler olarak gösteriyorlar. Buna rağmen onlarda ilk halifeler devrin- dekine benzeyen bir İslâm anlayışı vardı ve kendi soylarından olmayanlara karşı hiç değilse teorik bir ayrıcalık gözetmiyorlardı.
İslâm medeniyetinin üç büyük unsuru olan Araplar, Türkler ve İranlılar ortak bir medeniyetin ve inanç sisteminin içinde yaşamakla birlikte birbirinden ayırdedilebilen ve gerçekten de ayrı görülen milletler hâlinde yaşadılar. Dilleri, örf ve âdetleri, sosyal teşkilâtları birbirinden ayrı idi. Bu ayrılık İslâm açısından göze batmıyordu, çünkü İslâmiyet’in insanları tek bir millet hâline getirme şeklinde bir davâsı yoktu. Üstelik milletlerin ayrılığı kabul ediliyordu.23 İslâmiyet’in millî statükoları kabul edişinin en büyük delillerinden biri de İslâm hukukunun örfe büyük ölçüde yer vermiş olmasıdır. İslâm hukukunun esasa dayanan birtakım temel prensiplerin dışında İslâmiyet’le çatışmamak şartıyla örfleri kabul etmiştir. Böyle bir tavrın -teolojik sebepler bir tarafa bırakılırsa- son derece isâbetli ve gerçekçi olduğu kolayca görülebilir. Nitekim bugün medeniyetin gelişmesi için büyük garantinin millî kültürlerin varlığı olduğu kabul edilmektedir.
Şu hâlde millî hüviyetlerin varlığı ve devamı sosyolojik gerçeklere uygun düştüğü gibi, İslâm ile herhangi bir uzlaşmazlık hâlinde de değildir. Modern milliyetçilik hareketleri ortaya çıkmadan önce İslâm âleminde millî farklar devam ederken aynı zamanda ümmet dayanışmasının mükemmel örnekleri verilmişti. Osmanlı İmparatorluğu böyle bir İslâmî devlet idealinin şimdiye kadarki en gelişkin nümûne- sidir. Ancak ondokuzcu yüzyıl başından itibâren bütün dünyayı saran milliyet fikri ve millî devlet ideâli bu birliği gitgide sarstı, nihâyet İslâm âlemi şimdiki manzarasını kazandı?
Geçen yüzyıldaki milliyetçilik cereyanlarıyla birlikte bunların karşısında ümmetçi cereyanlar da gelişmişti. Milliyetçilik her zaman bir azınlık hareketi hâlinde başladığı için, Os- manlı İmparatorluğu’nda ilk milliyetçiler Türk asıllı olmayan müslümanlar olmuştu. Bunların arkasından devletin kurucu ve hâkim unsuru olan Türkler arasında da aynı cereyan kuvvetlenmeye başlayınca, İslâm birliğinin Avrupa karşısında çözülüp dağılmasından korkanlar milliyetçiliğin Islâm’a aykırı olduğunu iddiâ ettiler.24 Fakat öbür müslüman unsurlarda “kavmiyet davâsı” görürlerken onların bu davâlarını İslâm’a aykırı sayan bir gayretleri yoktu. Bu yüzden kavmiyet aleyhinde bulunanlar, reddettikleri millî devlet davâsı karşısında bir başka millî devleti tutamayacaklarına göre, herkesi müslüman olarak tatmin edecek bir İslâm devleti modeli aramaya başladılar. Bunların gözünde Osmanlı İmparatorluğu da İslâm modeline uygun değildi; hattâ İslâm birliği için en büyük gayretleri sarfeden ve Pan-İslâmist ideolojisinin şampiyonu olarak tarihe geçmiş bulunan İkinci Abdülhamid’i İslâm’ın hiç tasvib etmeyeceği bir despot sayıyorlardı. Böylece, İslâm birliğini korumak ve geliştirmek isteyenler kendi devletleri dâhil olmak üzere bütün millî devletlere yabancı gözüyle baktılar. Fakat onları tatmin edecek bir model mevcut değildi ve şimdiye kadar hiç mevcut olmamıştı. Çoğunun hep Asr-ı Saâdet’ten sözetmeleri bu tatmini Peygamber zamanında aradıklarını hatırlatmaktadır.
Birinci Dünya Harbi’nden sonra Osmanlı topraklarında çok sayıda müslüman devletler ortaya çıktı. Mısır daha önce İmparatorluk’tan -İngiliz işgali ile- ayrılmıştı; körfezdeki eski emirlikler varlıklarını devam ettirdiler, Arap yarımadasında Yemen ve Suudî Arabistan devletleri, kuzeyde Irak ve Suriye, Akdeniz kıyısında Lübnan, Kudüs etrafında da Ürdün devletleri kuruldu. Bu devletlerin hudutlarının galip devletler ve özellikle İngiltere tarafından çizildiği doğrudur; bunların Osmanlı birliği içindekinden daha mesut ve müreffeh olmadıkları da söylenebilir. Fakat bu ayrı ayrı kuruluşların son yüzyılın kompleksi hâline gelen milliyetçilik duygularını tatmin ettiği muhakkaktır.
Osmanlı İmparatorluğumun dağılışından sonra Türkiye bu parçalanan topraklar üzerindeki bütün iddialardan hukuken ve fiilen vazgeçti; o kadar ki, böyle bir mirâsı taşımayacağına dâir beyânda bulunmamış olsaydı Türkiye’ye tanınan müstakil devlet statüsü bile tehlikeye girebilecekti. İkinci Dünya Savaşı’nm sonuna kadar bütün Arap devletleri Batıkların doğrudan veya dolaylı ıdâresi altında kalmaya devam ettikleri için, onlardan da İslâm birliği politikası etrafında birşey beklenemezdi. İkinci Dünya Savaşı bitince bu ülkeler himâyeden kurtuldular. Arap milliyetçiliğinin asıl geliştiği dönem de işte bu iki dünya savaşı arasındaki dönemdir. Osmanlı devrinin sonlarında Arap milliyetçiliği, çok eski devirlerdeki Arap kavmiyetçiliğinin bir devamı hâlinde, idâreci zâdegân tabakasında vardı. Bunlar kendi halklarını istiklâl uğruna ayaklandırmaya çalıştılar. Ancak istiklâl için emrine girdikleri Avrupalı devletler oralarda bir sömürge idâresi kurunca, Araplar’da milliyetçilik bir sosyal cereyan olarak o zaman gelişti, ikinci Dünya Savaşı bütün dünyada sömürgelerin istiklâle kavuştukları bir ortam yarattığı için Araplar da birer ikişer müstakil devlet statüsü kazanmaya başlamışlardı. Bu dönemde eskiden Türkiye’ye ait olan yeri, diğer müslüman ülkeler içinde en gelişmiş görünen Mısır doldurmaya çalıştı. Mısır’ın siyasî emelleri ile Arap milliyetçiliği fikri bir arada yürüdü. Daha sonra Mısır ihtilâliyle birlikte Nasırizm patenti altındaki bu milliyetçilik bütün Arap ülkelerinin birleşmelerini gâye ediniyordu.
Arap milliyetçiliği Türk milliyetçiliğinden önemli bir noktada ayrılır. Türkler’in hepsi de müslüman oldukları için, Türk milliyetçiliği aynı zamanda bir İslâmî hareket hâlinde gelişmiş, İslâmcılar -İmparatorluğun dağılma villan hâriç- bu harekete hiçbir zaman doğrudan cephe almamışlardır. Buna karşılık Arap milliyetçiliği müşterek Arap dik etrafında doğan kültürü esâs aldığı için, bu birlik içinde müslüman Araplar kadar, müslüman olmayanların da yeri vardır. Bu yüzden Arap milliyetçileri ile İslâm birliği militanları dâima birbirlerine düşman olmuşlar, bu düşmanlık Nasır’m İhvân-ı Müslimîn liderlerinden çoğunu idâm ettir- meşine kadar varmıştır. Bugün de Arap milliyetçiliğinin temsilcisi durumunda bulunan Baas hareketi ile İslamcılar şiddetli bir mücadele içindedirler.
Arap milliyetçiliğinin dil esâsına dayanması aslında bir mecburiyetin eseri olmuştur. Bugün Arap dünyası olarak bilinen ve Fas’tan Bahreyn’e kadar uzanan bölgelerde Arapça konuşan halkların çoğu soy bakımından birbirlerinden ayrıdırlar. Arapların asıl vatanı Arap yarımadasıdır, onun dışındaki Arap ülkeleri fetih ve istilâlar sırasında Araplar’la yerli halkın karışmalarından, daha doğrusu Arap devletinin oralarda hâkim olmasından meydana gelen birer halitadır. Bu ülkelerde çoğunluk yerli halklarda olmakla birlikte bunlar dil ve kültür itibariyle Araplaşmalardır ve kendilerini Arap sayarlar. Ancak bu soy ve bölge farklılıkları her zaman önemli birer ayrılık unsuru olmuştur. Bu yüzden Arap soyuna dayanan bir milliyetçilik fikri tutunamazdı. Öte yandan İslâmiyet de bu topluluğun ayırdedici vasfı değildir. Arap olmayan pekçok müslüman milletler bulunduğu gibi, Arap bölgesindeki halk içinde aynı dilden hattâ soydan olduğu hâlde müslüman olmayanlar bulunmaktadır. Özellikle hıristiyan Araplar, sayıları az olmakla birlikte, Batılılarla kuvvetli temasları bulunan, entelektüel ve İktisadî bakımlardan müslüman Araplar’a nisbetle daha gelişmiş olan bir grup teşkil ettikleri için, Arapçılık politikasında onların önemli yerleri vardır.
Yine de, Hıristiyan Araplar’ın müslüman kitle içinde oldukça küçük bir azınlıktan ibâret bulunduklarım unutmamalıyız. Hıristiyan Araplar’m Arap müslüman birliğine karşı engelleyici bir kuvvet meydana getirmiş olması onların sayılarından çok siyasî coğrafya bakımından bulundukları yere ve dış ilişkilerine bağlıdır. Osmanlı İmparatorluğu’nun parçalanışı sırasında Arap ülkelerine Batılı müttefikler tarafından çizilen sınırlar bu ülkelerde çoğunluk idârelerinin kurulmasına engel olacak tarzda tecellî etmiştir. Irak’ta bir sünnî Arap idâre vardır, buna karşılık Irak hudutları içinde ne Araplar, ne de sünnîler çoğunluktadır. Irak’ta Araplar dan başka Türkler, Kürtler, İranlılar vs. vardır ki bunlar Arap’tan çok olduğu gibi, şiî olanlar da sünnîlerden daha çoktur. Suriye’de Araplar, Ermeniler, Türkler, Di’ırzîler vardır; idârenin başında bir Dürzî olduğu hâlde halkın çoğu sünnî müslümandır. Lübnan’da hıristiyanlarla müslüman Araplar yanyana yaşamaktadırlar, idâreyi de paylaşmış durumdadırlar. Mısır’da Nâsır hareketine kadar idâre edenlerle idâre edilenler hem soy, hem hayat tarzı ve dünya görüşü bakımından birbirinden tamamen farklıydı. Kısacası, Ortadoğu’daki Arap ülkeleri gerek din ve mezhep, gerek soy bakımından mütecânis birer kitle teşkil etmekten çok uzaktır.
Bütün bu farklılıklara bakınca, Arap dünyasında birleştirici bir güç olarak İslâmiyet’in en tesirli ideoloji olduğu akla gelebilir. Lübnan istisnâ edilirse, diğer Arap ülkelerinde çoğunluk müslümanlardadır ve İslâmiyet üzerinde birleşme Arap dünyasının pekçok meselesini halleder gibi görünmektedir. Fakat İslâm birliği fikri Arap milliyetçiliğinin önüne geçtiği takdirde bütün Dünya müslümanlarmı içine alacak bir ideoloji şeklinde ortaya çıkmak zorundadır. Nitekim diğer müslüman ülkelerde olduğu gibi Arap dünyasında da bu ideolojinin izlerine rastlıyoruz. Hiçbir zaman kesin bir şekil kazanmamakla birlikte, büyük kalabalığın hislerine daha yakın olan bu birlik fikri Arap idârecileri tarafından hep müsbet karşılanmıştır. Buna karşılık sâdece Arap birliği değil, İslâm birliği fikrinin karşısındaki en büyük engel bugünkü hâkim zümreler, yâni idâreci azınlıklardır. Arap ülkelerinin hiçbirinde, daha doğrusu Türkiye dışında hiçbir müslüman ülkede, demokratik idâre yoktur; oralarda idâreyi elde tutan ve bırakmamak için her türlü çâreye başvuran grupların varlığı, milletlerarası teşebbüslerin dâima şüphe ile karşılanmasına ve kısa zamanda engellenmesine yol açmaktadır.
Bugün İslâm birliği fikrinin gerisindeki en büyük mo- tiv, İslâm ülkelerinin gerek Batı dünyası, gerekse komünist dünya karşısında zayıf ve dağınık bulunmasıdır. Dünya miis- lümanlarınm önemli bir kısmı esir hâlinde yaşıyor, geri kalan büyük çoğunluk ise kendi başına ayakta duracak sağlam bir İktisadî ve siyasî olgunluğa erişmekten çok uzak bulunuyor. Türkiye dışındaki müslüman ülkelerin askerî güç bakımından çok zayıf olmaları, her türlü malzeme ve teçhizâta sâhip bulunmakla birlikte yine fecî mağlûbiyetlerden kurtu- lamayışları birlik fikrini büsbütün kamçılayan bir unsur olmuştur. Bâzı Arap ülkelerinin ve İran’ın ne kadar süreceği bilinmeyen bir petrol geliri dışında hiçbir İktisadî kudretlerinin bulunmadığını biliyoruz. Bu zayıflık şimdiye kadar Islâm devletlerinin şu veya bu büyük güç istikametinde bir politika tutturmasına, hattâ bu yüzden çok defa diğer İslâm devletlerinin aleyhinde bir tavır takınmasına yol açmıştır. İslâm ülkelerinde iktisadî ve siyasî çıkmazdan kurtulmak üzere girişilen ideolojik teşebbüslerin hepsi de başarısızlığa uğramış bulunuyor. Bu başarısız ideolojilerin İslâm’ı geri plânda tutan birer nasyonalist veya sosyalist hareketi temsil etmesi de İslâm’a yeniden itibar kazandırmaya yaramıştır.
İslâm birliği tâbiri çok değişik manâlara gelebilir. Bâ- zıları bundan İslâm ülkeleri arasında sıkı bir siyâsî ve İktisadî işbirliği yapılmasını, bâzıları bütün İslâm ülkelerinde ortak İslâmî prensiplerin hâkim olmasını, bâzıları ise -daha çok Araplar için- millî hudutların ötesinde bir İslâm devletini anlıyorlar. Araplar arasındaki birlik teşebbüsleri başarısız kalmıştır ve öyle kalmaya da mahkûm görünmektedir. İslâm ülkeleri arasındaki yakınlaşma ve birlikte hareket etme fikri ise çok geniş bir kamuoyunun desteğine sâhip bulunmakla birlikte, bu fikrin gerçekleşmesini engelleyen çok ciddî durumlar mevcuttur. Pratikteki en büyük engel, bugünkü müslüman ülkelerden hiç birinin öbürlerini bir dayanışma içine sokacak güçte olmayışıdır. Osmanlı İmparatorluğu’nun en büyük avantajı buradan doğuyordu; Osmanlı’nın elde ettiği kudret sâyesinde öbür İslâm devletleri ya ona katılıyor, yahut onun manevî niıfûzu altına giriyordu. Bugün hiçbir İslâm ülkesi, karşısında kendisi için ideâl edineceği, hayranlık duyduğu bir devlet göremiyor. Böyle bir devlet mevcut olsaydı, tıpkı Batı dünyasındaki Amerika ve sosyalist bloktaki Rusya gibi İslâm dünyasında da bir kuvvet merkezi teşekkül eder, birlik ve dayanışma meselesi büyük ölçüde halledilmiş olurdu. İslâm devletlerinin zayıflığı onları kendi dışlarında teşekkül eden politikalardan birini veya öbürünü kabul etmeye zorlamaktadır ki, çok defa birbirine zıt dünya görüşlerini temsil eden bu politikalar İslâm ülkelerini yaklaştırmak şöyle dursun, onlar arasında husûmetler doğmasına yol açmaktadır.
Millî hudutların ötesinde bir İslâm birliği fikrine gelince, bu romantik birlik ideâli dâima taraftar bulmuş olmakla birlikte hiçbir zaman siyasî sâhada kendini hissettirecek bir güce erişememiştir. Milliyet farklarını hesaba almayan bir İslâm düşüncesi, kaynağını İslâm dininden ziyâde, bâzı siyasî durumlardan almaktadır. Bu manâda İslâmcılık şimdiye kadar hep hâkim milliyete karşı hoşnutsuzluğunu doğrudan doğruya belirtemeyen etnik azınlıkların ideolojisi olmuştur. Bunların maksadı İslâm ülkeleri arasında birlik sağlamaktan ziyâde kendi yaşadıkları ülkedeki milliyetçi politikayı nötralize etmektir. Bu azınlıklar ayrılıkçı bir politika tâkip edecek kadar kalabalık ve güçlü olduklarını hissettikleri ân kendi istikametlerinde bir milliyetçilik hareketi açmaktan hiç geri kalmazlar; böyle bir güce erişmedikleri müddetçe İslâm davâsmm şampiyonu olarak görünürler.
Siyasî birlik hâlinde bir Pan-İslâmizmin kuvvetli bir fikrî ve siyasî cereyân uyandıramayışmın başlıca sebeplerinden biri de, bu konuda doktrinde herhangi bir dayanak bulunmayışıdır. İslâm doktrininde hiçbir zaman tek devlet fikri (tek devlete ilk rakiplerin çıktığı son Abbasî saltanatı dönemi hâriç) işlenmemiştir. İslâm’ın esas gayesi hep Allah’ın emirlerine uygun ve kulların haklarına riâyetkâr bir devlet nizâmının esaslarını göstermek olmuştur; bu esaslara uymak suretiyle din açısından herhangi bir İslâm devletiyle öbürü arasında fark gözetilmez. Ancak İslâm devletlerinin birbirleriyle olan münâsebetleri de, müslümanların münâsebetleri gibi, şeriate uygun olmak zorundadır.25 Bunun dışında müslümanların bir tek siyasî bayrak altında toplanmaları dinin bir emri olmadığı gibi -elbette bunun aksine hüküm de yoktur-, doktrinde bu konu ciddîye alınarak işlenmiş de değildir.
Günümüzde “İslâm’ın uyanışı” denen hâdise İslâm ülkelerinin iktisadî veya askeri bir kuvvet olarak dünya sahnesine çıkmasını değil, bu ülkelerde İslâm’a alternatif olarak ortaya çıkmış olan ideolojilerin başarısızlıkla sahneden silinmesini işâret etmektedir. Islâm ülkelerinde Batılı ideolojiler veya onlardan alman ilhamla kurulmuş yarı yerli-yarı yabancı sistemler çökmüştür; bunlardan bâzıları resmen ilân edilmemekle birlikte fiilen silinmiş bulunuyor. İşte İslâm ülkelerini “İslâm Dünyası” adı altında bir birlik hâlinde gösteren şey bu ortak vasıftır. Her yerde başarısız kalan sistemler karşısında İslâm’ın temel değerlerine dayanan yeni siyasî ve sosyal organizasyonlar kurma fikri büyük kitleleri kendine çekiyor. İran’daki Humeynî hareketi -çok tartışmalı bir şekilde de olsa- İslâm devleti fikrinin gerçekleşebileceği hakkında büyük ümitler uyandırmış bulunmaktadır. Mısır’ın Nâsırizmden dönmesi, Pakistan’ın İslâmî esaslara daha çok yer vermesi, Afganistan’da komünist idârecilere ve Sovyet Kızılordu’suna karşı başarılı bir cihâd açılmış olması, Suriye ve Irak’ta askeri diktatörlüğe dayanan Baas rejimlerinin sallanmaya başlaması yine aynı istikametteki ümitleri kuvvetlendiriyor.
II
İslâm devletlerin arasındaki herhangi bir siyasî birliğin bahis konusu olmadığını, buralardaki İslâmî gelişmenin millî çizgiler tâkip edeceğim yukarıda açıklamaya çalıştık. Fakat İslâm’ın üniversel bir sistem olduğunu, aynı sisteme dâhil olan ülkeler arasında önemli ölçüde dayanışmayı gerektirdiğini akıldan çıkarmamalıyız. Bir “İslâm uyanışı” varsa, elbette bunun birtakım asgarî siyasî neticeleri de düşünülmelidir.
İslâm ülkeleri arasındaki münâsebetleri, birbiriyle alâkalı olmakla birlikte dâima aynı istikamette olmayan iki temayül açısından ele almalıyız. Bunlardan birincisi idâreci zümrelerin yâni devlet temsilcilerinin siyasî seviyedeki münâsebetleri, diğeri ise İslâm milletlerinin birbirlerine karşı tutum ve davranışlarıdır. Hepimiz biliyoruz ki en demokratik ülkelerde bile devletlerin dış politikaları onların kamuoyunu aynen yansıtmaz. Vatandaşın görüş açısından milletlerarası münâsebetlerle devlet açısından aynı münâsebetler çok defa farklı olagelmiştir. Devletler arasında “çıplak menfaat” dâima ön plânda geldiği hâlde halkın sevgi ve nefretleri, hesap ve menfaat düşüncelerini çok defa geride bırakır. Bugün müslüman ülkelerde -Türkiye hâriç- idâreci elitlerin demokratik usûllerle iş başına gelmedikleri düşünülürse, devlet politikası ile kamuoyu arasında dâima önemli farkların olabileceğini peşinen kabul etmeliyiz.
İslâm devletleri arasında Pakistan ayrı bir tarih içinden geldiği için onun İslâm dünyasına karşı tavrı hep müsbet olmuştur; başka hiçbir İslâm devletiyle hoşnutsuzluğa yol açabilecek herhangi bir münâsebeti de olmamıştır. Hindistan müslümanları İngiliz istilâsı altında yaşarken, İngiliz – ler’in karşısında bulunan İslâm devletine, yâni Osmanlı İmparatorluğuna büyük bir yakınlık ve bağlılık göstermişlerdir. Millî Mücâdele sırasında Hind müslümanlarının Türkiye’ye siyasî ve malî yardım için kurmuş oldukları “Hilâfet Cemiyeti”nin Türkler ve Türkiye lehindeki faaliyetlerinden daha önce bahsettik. Hind müslümanlarmın büyük bir kısmı Pakistan devleti hâlinde istiklâl kazandıktan sonra da aynı sıcak ilgiyi ve sevgiyi göstermeye devam etmişlerdir. Bunların dışında Uzakdoğu’nun ve Afrika kıtasının birçok müslüman toplulukları, özellikle İkinci Abdülhamid’in hilâfet siyaseti sâyesinde, Türkiye ile manevî bir irtibat hâlinde bulunmuşlardı. Ancak, İmparatorluğun siyasî hâkimiyeti içinde yaşamış ve yakın zamanda ondan ayrılmış bulunan müslüman ülkelerde oldukça farklı bir tavra rastlıyoruz. Esas itibâriyle Araplar’dan meydana gelen bu İslâm topluluklarından bâzıları, henüz milliyetçilik cereyanlarının her tarafı sarmadığı bir zamanda AvrupalIların istilâsı vâsıtasıyla İmparatorluksan ayrılmışlardır, kı meselâ Kuzey Afrika ülkeleri bunlar arasındadır. Buralarda öbür İslâm devletlerine ve özellikle Türkiye’ye karşı bir husûmet sözkonusu değildir. Buna karşılık Birinci Dünya Savaşı’nda İngilizler le işbirliği ederek imparatorluksan kopan Arap ülkelerinde Türk aleyhtarlığı önce Ingiliz sömürge İdâresinin, sonra da yerli hükümetlerin ısrarla üzerinde durup teşvik ettikleri bir konu olmuştur. Sonradan istiklâl kazanmış bütün ülkelerde olduğu gibi buralarda da milliyetçiliğin en önemli unsurlarından biri daha önceki siyasî idârenin aleyhinde bulunmak, memleketin talihsizliklerini onlara yüklemektir. Özellikle bu ülkelerin Osmanlı birliğinden çıkmaları ile Avrupalı mandasından kurtulmaları arasında geçen uzun zamanda (yâni Birinci Dünya Savaşı sonu ile İkinci Dünya Savaşı sonu arasında) kültür faaliyetine Avrupalıların hâkim olmaları yüzünden, Araplar onların yazdıkları ve kendi düşkünlüklerinin yegâne sebebi olarak Türkleri gösteren tarih kitaplarıyla yetişmişlerdir. Bu kitaplar hâlen ortadan kalkmış değildir. Cumhuriyet devrinde Türk yöneticilerinin Avrupacı politikası ise onların İslâm dünyasından yüz çevirdikleri intibâını uyandırmış ve bu propagandanın bir parçası olarak kullanılmıştır.
Araplar nasıl Türkler zamanını bir sömürge devri olarak görüyorlarsa, Türkiye’de de Araplar’la bir arada olduğumuz günlere karşı düşmanlık, modernist aydın tabakanın en belirgin özelliklerinden biri olmuştu. Türkiye’de bu yönde yapılan şiddetli propagandanın tesiriyle, bugün bâzı aydınlarımız arasında Araplar’ın bizi dil ve din yoluyla “Türklüğümüzden ayırdıkları” şeklinde bir kanaat yerleşmiştir. Bir taraftan Batılılaşma hasreti, bir taraftan ilk cumhuriyet idârecilerinin Birinci Dünya Savaşı’ndaki bâzı Arap liderlerinin ihânetinden duymuş oldukları dehşet, özellikle okumuş tabaka arasında Arapları sevimsiz hâle getirmiş bulunuyor. O kadar ki, bugün Türkiye’de pekçok aydın Suudî Arabistan’ın İngilizler’le işbirliği edip Türkleri arkadan vuran bir âilenin ülkesi olduğunu zanneder; halbuki bu ihânet Mekke Şerifi Hüseyin ve oğulları tarafından yapılmış olup, Suudî Arabistan’ın kral âilesi onları mağlûp ederek Arabistan’a hâkim olmuş bulunmaktadır.
Aradan geçen zamanla gerek Arap ülkelerinde Türk düşmanlığını teşvik eden idârelerin, gerek Türkiye’de İslâm dünyasına sırt çevirme politikası güdenlerin başarısızlıkları su yüzüne çıktıktan sonra bu tavırlarda önemli ölçüde değişmeler görülmektedir. Bu arada bâzı Arap ülkelerinin petrol zenginliği dolayısiyle onlarla diğer müslüman ülkeler arasındaki yakınlaşma mecburiyetinin de bu değişmeyi hızlandırdığı muhakkaktır. Fakat devlet politikaları dışında İslâm ülkelerini birbirlerine bağlayan çok derin ve yaygın bir cereyan vardır ki bu da her ülkenin İslâmcı aydınları tarafından İslâm’ın bütün meseleleri hakkında yapılan yayınların uyandırdığı düşünce atmosferidir. Hükümetler arasında zaman zaman yakınlaşma veya uzaklaşma, yahut kayıtsızlık gibi tavırlar birbirini tâkip ederken, bunların gerisinde dâima daha fazla yakınlık ve sempati yolunda gelişen bir duygu ve düşünce birliği görülmektedir. Bir İslâm ülkesinde yazılan veya Batı’da İslâm hakkında yazılan bir kitap kısa zamanda bütün İslâm ülkelerinde yankılar uyandırıyor, her ülkenin kamuoyunda diğer İslâm ülkeleriyle münâsebetlerin geliştirilmesi için kuvvetli temâyüller ortaya çıkıyor.
Devletler seviyesindeki siyasî münâsebetlerde değişen siyasî ve İktisadî konjonktür önemli rol oynadığı hâlde, bu ülkelerdeki kamuoyunun daha köklü ve devamlı motiv- lerle hareket ettiği muhakkaktır. Bunların petrol temini veya dış pazar gibi endişelerden çok İslâm dünyasının bir bütün olarak güçlenmesi üzerinde durduğu görülmektedir. Nitekim İslâmcı yayınlarda politikadan ziyâde kültür ve medeniyet meseleleri işleniyor, İslâm dünyasının Batı ve komünist blok karşısında tek tek milletleri aşan umumî problemleri ele alınıyor. İslâm ülkeleri öyle iki yabancı dünya arasında kalmışlardır ki, bunların birine veya öbürüne asimile olmaları imkânsızdır. Komünist bloka girmenin ölüm olduğunu artık herkesin anlamış olması gerekir. Batı dünyasına gelince, müslümanlar bu dünyanın da ya marjında, ya tamâ- miyle dışında kalmışlardır. Batı ayrı bir dünyadır; tarihî gelişmesiyle, sosyal organizasyonuyla, manevî temelleriyle, İktisadî ve siyasî kaderiyle hep ayrı bir dünya olmuştur. Müslümanlar bu iki yabancı âlem karşısında müstakil bir hüviyet taşımanın şart olduğuna inanmaktadırlar, bu hüviyet ise İslâm Dünyası diye ayrı bir blokun teşekkülü hâlinde sözko- nusu olabilir. Müslümanlar bu yönde bir siyasî şuurun gelişmesini İslâm kültür ve medeniyetinin şahsiyet kazanması için şart görüyorlar, zira ancak bu birlik şuuru içinde dayanışma ve ortak eserler vücuda getirme imkânı doğacaktır.
Biz sosyal ve kültürel meselelerle ilgilendiğimiz için meselenin siyasî taraflarını konu dışı bırakıyoruz. Ancak bu ikisinin, yâni kültür ortaklığı ile siyasî yakınlaşmanın birbi- riyle pek yakından ilgili olduğunu, çünkü karşımızda siyasî hudutları aşan bir problemin bulunduğunu unutmamalıyız. Bu açıdan İslâm dünyasındaki siyasî liderlik konusuna kısaca da olsa dokunmak gerekiyor. Devletler arasındaki bir politika, elbette o politikaları yapan kimselerin kaliteleriyle sıkı sıkıya bağlıdır ve İslâm dünyasının meselelerini bu açıdan düşünerek liderlik yapabilecek çapta devlet adamlarının yolduğu dâima şikâyet konusu olmuştur.
İslâm’daki siyasî “kaht-ı ricâl” muhakkak ki bir iki sebebe bağlanarak izâh edilemeyecek kadar girift bir hâdisedir, fakat en az kırk yıldır İslâm dünyasında bu dünyanın meselelerine hakkıyla vâkıf olan ve onları üstlenebilecek bir siyasî ufka, bir yüksek basîret ve mahârete sahip liderlere rastlamadığımızı kolayca söyleyebiliriz. Özellikle Arap dünyasında zaman zaman hiçbir itimâd uyandırmayan, hiçbir ciddî intibâ vermeyen kimselerin iktidâra geldiği görülmektedir. Bu gibi kimselerin ayrıca milletlerarası teşebbüslere kalkışmaları ele alman meselelerin ciddîyetiyle uzlaştırılmayan bir mâcerâ görüntüsü yaratıyor. İslâm davâsı ile ortaya çıkanların bu davâya dayanak olmak üzere ortaya sağlam tıkirler ve sağlam şahsiyetler yerine para ve petrol koymaları gerçekten ümit kırıcıdır. Fakat öyle anlaşılıyor ki İslâm âlemi siyasî bakımdan anakronik bir hayat yaşamaktadır ve bu hayat devam ettiği müddetçe liderlik buhrânı devam edecektir. Bütün dünyanın demokratlaştığı bir çağda geleneksel siyasî müesseseleri ayakta tutmaya çalışmak pek büyük fedakârlıklar isteyen birşeydir ki, hiyerarşinin tepesinde bulunanların kalitesizliği bu fedâkârlıklar arasında sayılabilir.
Rejimin anakronizmi İslâm’ın milletlerarası meselelerinin ele alınması için çok gerekli olan liderler bakımından sıkıntı doğurduğu gibi, siyasî liderlik seviyesinin dışında bu meselelerle ilgilenecek şahıs veya teşekküllerin çalışmasına da engel olmaktadır. Demokratik olmayan bir rejimde iktidardaki elit kendi dışında hiçbir organize kuvvete imkân vermediği için, kendi başına halledemediği meselelerin başka kanallardan ele alınmasına da müsâade etmez. İslâmcılık konusunda devletin resmî bir politikası vardır, bu politikayı yürüten elitin dışında ferden bâzı fikirler öne sürenler belki bulunabilir, ama teşkilâtlı bir gayrete hiçbir zaman müsâade edilmez. Türkiye çok partili hayata geçerek bu safhayı atlatmış bulunuyor, ama onun dışındaki İslâm ülkelerinin hemen hepsi ya askerî inkılâp hükümetleri veya hânedanlar tarafından idâre edilmektedir ve bu tip rejimler her türlü plüralizme engeldir.
EK
Milletlerarası İslâm dayanışması İslâm topluluklarının müstakil devletler hâlinde birbirleriyle münâsebette bulunması demektir. Bugün böyle bir dayanışma yolunda pek büyük adımlar atıldığına şâhit oluyoruz. Fakat İslâm dünyasının oldukça büyük bir kısmı henüz bu dayanışma dâiresine katılacak bir hüviyetten mahrum bulunuyor. Dünyada kabîle topluluklarının bile siyasî istiklâl kazandığı bir zamanda millet çapındaki İslâm topluluklarının esâret hayatı yaşamaya devam etmesi, insan hakları adına utanç vericidir. İşin daha kötüsü İslâm dünyası zamanla bu yolda kayıplarını azaltacak yerde artırmıştır. Daha dün müstakil bir devlet olan Afganistan, Rus ordularının işgâli altına girdi; Habeşistan müslümanları ve Filipin müslümanları en ağır esâret zincirleri altında, hattâ katliâm hâlindedirler. Filistin müslü- manları vatanlarından sürülmüş, sefâlet içinde mücadele ediyorlar.
Bütün bunlar İslâm’ın vicdânına acı veren durumlardır. Fakat bir şeyin ıztırâbını çekmek, hiç değilse o derdin farkında olmak ve bir çâre düşünmek manâsına gelir. İslâm dünyasının âdeta unutulmuş bir büyük kitlesi bu ilgiyi bile görmekten mahrum bulunuyor. Bunlar Sovyet işgâli altında yaşayan Türk topluluklarıdır. Sovyet müslümanları denince akla bunlar gelir, çünkü Sovyetler Birliği’nde resmî rakam olarak bildirilen kırk üç milyon müslümanın pek büyük kısmı Türk müslümanlarıdır.
Sovyet müslümanları ihtilâlden sonra Kızılordu işgâline uğradıkları zaman önce mukavemeti denediler, fakat bu onlara çok kan ve cana mal oldu. İçlerinden bir kısım ileri-gelen aydınlar kendi ülkelerinde sosyalist rejim kurmak suretiyle müstakil varlıklarını devam ettirmek istedi, hattâ bâzıları (Mir Sait Sultan Galiev ve Necmeddin Efendiev gibi) Pan-Türkist, Pan-İslâmist bir sosyalizmin savunuculuğunu yaptı. Fakat Stalin devrinde bunların hepsi tasfiye edildiği gibi, memleketleri de Sovyet Cumhuriyeti adı altında doğrudan doğruya Moskova’nın emir ve direktiflerine bağlı birer sömürge bölgesi hâline getirildi. Bütün bunlar herkesin bildiği gerçeklerdir.
Sovyetler Birliği idârecileri uzun zaman Türkler arasında milliyet ve din duygularını ortadan kaldırmak için ateizm propagandasından sünneti yasaklanmaya, hocaları idâm ettirmeye, câmileri kapatmaya kadar herşeyi yaptı. Fakat İslâm Dünyası ile olan münâsebetlerini düzeltmek, dışarıdaki müslümanlara Sovyet müslümanlarının “ileri” (yâni sanâyileşmiş) hayatım göstererek onları imrendirmek maksadıyla eskisinden oldukça değişik bir politika uygulamaya başlamıştır. Şu anda Sovyet müslümanlarının dinî liderleri, dinî merkezleri ve birkaç tane açık câmileri vardır; dış müslüman ülkelerden sık sık heyetler dâvet edilerek bu merkezler ve liderler onlara gösterilir, Sovyet idâresi altında din hürriyetinin pekâlâ bulunduğu isbât edilmeye çalışılır. Sovyet hükümetinin maksadı bu yollardan Sovyet komünizmini öbür müslüman ülkelere ihrâç etmektir. Fakat öyle görülüyor ki bu temaslardan asıl etkilenenler dış müslümanlardan ziyâde Sovyet müslümanlarıdır. Şimdi onlar İslâmiyet etrafında ay- n bir şahiyet sahibi bulunduklarını, bu şahsiyetleri itibâriyle ülke dışında milyonlarca insanla kardeş olduklarını daha iyi görebilme durumundadırlar. O kadar ki, Sovyetler’in yerli halkla daha iyi temas kurabilme maksadıyla işgâl ordusu içinde Afganistan’a gönderdiği müslüman-Türk askerlere, karşılarında dinden çıkmış sapık düşmanlarının bulunduğu anlatılmaktadır. Buna rağmen bu askerlerden gerçeği farkederek İslâm mücâhitleri saflarına katılanlar görülüyor.
Sovyet müslümanlarının en büyük tâlihsizlikleri, hiçbir kıpırdamaya imkân vermeyecek kadar sert bir boyunduruk altında bulunmalarıdır. Karşılarında isyân etmekle kurtulabilecekleri cinsten bir kuvvet olmadığı gibi, bu kuvvetin karşısında herhangi bir dış destek ve yardım, hattâ ilgi görecek hâlde değildirler. Bu vaziyette en çok başvurdukları bir yol, içeride din birliği vâsıtasiyle daha geniş bir dayanışma grubu teşkil etmektir. O kadar ki, bunların bir kısmı sırf müslüman kitlenin büyüyerek kuvvetlenmesini temin açısından Güney Azerbaycan’ın ve Kuzey Afganistan’ın da Sovyetler Birliği’ne ilhâk edilmesine taraftardırlar.
Sovyet müslümanları başka bir milletin toprakları üzerinde yaşayan azınlıklar değildir; bunlar Rusya tarafından devletleri yıkılmış ve ülkeleri işgâl edilmiş insanlardır. Müstakil müslüman devletlerin bugünkü dünya şartları altında onların hürriyeti için bir kampanya açması düşünülemez, fakat bu halkların kendi kaderlerini bizzat tâyin edebilmeleri için onlarla ilgilenmesi İslâm dayanışmasının asgarî şartı sayılmalıdır.