YAHYA KEMAL’İN
İSTANBUL’UN İMÂRI HAKKINDAKİ
GÖRÜŞLERİ
İstanbul vâlîsi — Efendim ekseriyetimiz vardır, müzâkereyi açıyorum. Söz Yahya Kemal Bey’indir.
Yahya Kemal — Efendim İstanbul’un îmar plânının kime verileceğine dâir rey vermek mes’ûliyetine iştirâk etmekle zihnim en ziyâde bir noktaya takıldı: Bu nokta İstanbul’da şehir halkının îmar kudretidir. Mesele ikiye ayrılır fikrindeyim. Bir halk var bir de şehir vardır. İstanbul şehrinin ümran kaabiliyeti hudutsuzdur. Fakat halkın ümran kudreti nedir? Bugünki İstanbul şehri hangi şehirdir? Buna iyi vâkıf değiliz. Şimdi biz burada müşterek bir plân vücûde getirirsek, tabiîdir ki bu plân 50 sene kadar bir zaman için olur; lâkin işe başladıktan sonra fikirler değişirse demesinler ki: Biz halkın îmar kudretini nazar-ı dikkate almadan yâhud da sırf nazarî hareket ederek vücûde getirmişiz.
Şimdi İstanbul’un imârı mevzû-ı bahis olurken dâima üç müddeâ serdedilir: Biri transit, ikincisi sınâî bir şehir, üçüncüsü de turist şehri olmasına dâirdir. Bendenize öyle gelir ki İstanbul ancak nisbî bir mikyasda transit şehri olabilir. Çünkü cihânın en büyük yolları üzerinde değildir. Maamâfih her ne olsa bu daha ziyâde beynelmilel bir meseledir. Boğazlar’dan Avrupa’nın Asya ile iltisâka ne kadar ihtiyâcı varsa İstanbul da ancak o ehemmiyette bir transit merkezi olabilir, fazla olamaz, yâni İstanbul belediyesi bir transit merkezi yaratmağı arzû etmekle kendisi bizzat yaratamaz. Transit merkezi olmak ne demektir? Yâni limanla şimendiferlerin birleştiği noktaları vücûde getirmektir, öyle görüyoruz ki hükümet zâten liman teşekkül edecek noktaları tesbît etmiştir. Şimendiferler de tesbît edilmiştir. Halic’in bir defâ liman olmak kaabiliyeti üç mütehassıs tarafından da mütereddidâne mevzû-ı bahis oluyor. Mütehassısların biri limanı Yenikapı’ya getirmek istiyor. Fakat o da çok masraflı olarak vücûde geliyor. Bir kısmı Haydarpaşa ile Salacak arasında olmasını teklif ediyor.
İstanbul şehri liman olabilir. Şimdi bu raporları okurken fikrim en ziyâde Ergötz’ün raporunun nihayetindeki birkaç cümleye takıldı. O cümleler de şunlardır. Diyor ki: “Bir şehrin inkişâfı yalnız ecnebi mütehassısların eline bırakılamaz… Türk şehirci ve mütehassıslar tarafından başarılabilir.” Cidden bu yepyeni bir nazariyedir. Çünkü Avrupa’da üslûp şuursuzluğu (inconscience de style) denilen bir devirde 1870 senesine kadar sürdü. O devirde şehrin kendi vatan evlâdı olan mütehassıslar tarafından îmar edilebileceğine dâir bir kanâat yoktu.
Bu üslûp şuursuzluğu (yâni inconscience de style) Avrupa’nın her tarafında, Fransa’da, Avusturya’da. Almanya’da… yalnız bizde değil, her yerde câri oldu. Nihâyet Avrupa’nın birçok şehirleri bu yüzden harâb edildi. Bu tahripler yalnız sanat nokta-i nazarından değil ticâret nokta-i nazarından da vâki olmuştur; Viyana’da mühendisler, mimarlar tanırsınız derler ki: Viyana şehri-ki eski Viyana şehri çok güzel bir şehirdir; böyle nazarî hareketle mimarlar arasında tahrîb edilmiştir. Budapeşte’nin de çok tahrîb edildiğini söylerler. Mîmârî, şehir mîmârîsinin iklimle, o iklimde yetişen halkla çok alâkalı olduğu zihniyeti yenidir.
Yalnız bir değil birçok Avrupa devletleri de bunu bilmiyorlardı. Bu nazariyeyi yeni kavradılar. Yirmi sene evveline kadar bu yoktu. Bu moda yeni taammüm etti, öyle zannediyorum ki Ergötz bu satırlarla bize çok yeni moda bir fikir söyledi. Ergötz diyor ki: “Bir şehrin inkişâfı yalnız ecnebî mütehassıslar eline bırakılamaz.” Bizim mühendislerimiz farzedelim ki henüz böyle hârikulâde urbaniste olmaktan uzaktırlar; Ankara şehri için de ma-atteessüf ecnebî usta, ecnebî kalfa ve ecnebî amele çalıştı. Kendimiz de henüz şehirlerimizi millî bir sûrette telâkki etmekten, îmâr etmekten çok uzağız. Yalnız mâzûr olduğumuz nokta şudur ki; bunu da burada açıkça söyliyelim. Şimdi demek istiyorum ki şehrin ihtiyâcını, îmâr kaabiliyetini ve bilhassa tarihî hâtıralara taallûk eden noktalarını şüphesiz ki ecnebiden daha iyi biliriz. Çok genç ve millî konsiyansa mâlik millet evlâdı şüphesiz ki ecnebiden daha iyi bilir. Şüphesiz ki daha güzel bir eser vücûde getirir.
Meselâ kendi millî târihimizi göz önüne getirerek şu hâdiseyi görüyorum. Mîmârîmiz 1730 senesine kadar Türk ustalarının elinde idi. O zaman İstanbul’un manzarası, asâleti tam yerinde idi. 1730’dan sonra tamâmiyle gayr-i millî fakat yerli ustaların eline geçti. Fakat o zaman da solmaya başladı. 1730’dan evvelki İstanbul’la sonraki İstanbul arasında fark vardır. Vaktâki bizim kendi kafalarımız Avrupalılaştı. Avrupalılaştı dememek lâzımdır. Çünkü bu elzemdir. Fakat vaktâ ki Pâdişâh karşıya gitti. İstanbul’un suyu çekildi, san’atı öldü, tabii, san’atın ölmesinde diğer sebepler de vardır. Fakat hükümdârın buradan çekilmesi ve halkın buradan karşı tarafa geçmesi ile diğer tarafta hiçbir karakteri olmayan adamlar şehir vücûde getirmeğe başladı. Bu da mühim fâizlerle istikrâz edilmiş paraların Beyoğlu’na akmasına sebep oldu. Şehrin küçük san’atları öldü. Tamâmiyle İstanbul, İstanbul’u öldürdü. Şimdi siyâsî mukadderâtın sevkiyle Osmanlı İmparatorluğu battı. İstanbul millî kuvvetler tarafından tekrar feth olundu. Türk milletinin bugünki mukadderâtının en güzel bir şehri olmak üzere fakat bir san’at şehri olmak üzere kaldı.
Şimdi millî şuur, yeni İstanbul nedir? Bunu anlamak lâzımdır. Evvelâ îmârı bu şehrin halkı yapacak ve şehrin istihlâk kaabiliyeti ne kadarsa îmar o derece olacaktır. Bunu anlamak lâzımdır. Bilirsiniz ki Osmanlı İmparatorluğu’nun hudûdu Avrupa’da Avusturya’ya varıyor, Rusya tarafında da Kaminiçe’ye kadar gidiyordu. İstanbul’a, cenuptan şimâle doğru azîm bir para akıyordu. İstanbul’da İmparatorluk dâhilindeki halk istihlâk ile paranın kısm-ı âzamiin açıktan hârice akıtıyordu. İstanbul bir istihlâk şehri idi.
Yalnız Mısır hazînesinin hükümdâra âit harçlığı ile Eflak ve Buğdan tarafındaki Beyliklerden elde ettikleri paralarla istihlâk edip dururlardı. Rumeli ve Anadolu eşrafı buraya gelirler, paralarını buraya dökerlerdi. Demek varidat ayrı olmak üzere bu azîm istihlâk güzel bir istihsâl sâhası da teşkîl ediyordu. İstanbul mâmûlâtı çok revaçta idi. Bükreş’de gözümle gördüm, birçok evlerde İstanbul’dan alınmış gelinlik esvaplar, cihaz takımları vardır. Eflak ve Buğdan’ın asıl halkı cihâzı İstanbul’da yaptırıyorlardı. İstanbul bütün bu iktisâdi şerâiti kaybetti. İstanbul şimdi istihsâl şehri olarak yaşayacaktır. Gözünü kapamıştır, geçmiştir. Şimdi bu nesil mâzîden kat’iyyen mes’ûl değildir ve bu neslin, İstanbul’u tekrardan feth etmek gibi azîm bir şerefi de vardır. Millî hareketin hârikûlâde bir inkişâfiyle İstanbul ve Trakya yeniden feth edilmiştir. Lâkin arzettiğim gibi iktisadî şartlar tamâmen değişmiştir. Eskiden İstanbul istihlâk ile yaşarken şimdi istihsâlle yaşamak mecbûriyetindedir. İstihsâl denince hatıra derhâl İstanbul’un transit merkezi olması, sınâî şehir olması, üçüncüsü de vâsi’ mikyasta bir turist merkezi olması gelir.
Transit merkezi olması. Bu bahsi benden çok bilenler hatırlarlar ki hemen hemen onbeş seneden beri dillerde bu transit lâfı geçer durur. O zaman İstanbul’un transit merkezi olması şöyle dursun Selânik’i kaptırmış oluyorduk. Bence hakîkat-bîn olmalı, bedbîn olmağa mahâl yoktur. Hakîkat-bîn olmak lâzımdır.
Agache’ın plânında görüldüğü gibi İstanbul transit merkezi olacak, muazzam bir şehir olacak, işte bu akla çok yakındır. Londra Konferansı’nda Amerika dâhil olmak üzere bütün milletlerin iktisâdî mütâlâalarını gördük. Diyelim ki bütün cihânın bizimle olan alâkası azdır. Fakat yanımızdaki Avrupa Devletleri’nin tâkîb ettiği siyâset göz-önünde dursun. Bir Selânik’in Yunanistan’ı ne kadar takviye ettiği göz önünde dururken bunu tahayyül etmek doğru olmaz. Fazla tahayyülâta mahâl yoktur. Bedbin olmak da lüzumsuzdur. İstanbul şehri, bir dereceye kadar turist merkezi olabilir.
Sınâî merkez olmasına gelince: Bu bizim üzerinde ısrâr ettiğimiz bir bahis olamaz, hükümetin sınâî programına taallûk eder. Bu Türkiye’nin umûmî sınâî programına taallûk eder. Hükümetin uzun uzadıya düşünüp taşındığı ve tatbîk ettiği bir programdır. Millî hükümet arzû eder ki tamâmiyle sınâî bir şehir olsun bu beledî bir fikir olamaz, millî bir fikirdir. Bunun için bunda da fazla idealizasyon sâhası yoktur. Bu bir fikirdir.
Sonra kalıyor üçüncü bahis. Bu da belki en mühim bahistir. İstanbul’un bir turist şehri olması. Belki de asıl bizi meşgul edebilecek bahis budur. Zannederim ki turizme İstanbul kadar elverişli bir şehir tasavvur edemem. Bu hususta İstanbul diğer şehirlere fâiktir. İstanbul’da mevsimler değişebilir. İstanbul yalnız san’at şehri değildir. Şu halde mükemmel bir şehirdir, çok meziyetleri olan bir şehirdir. Bir arkadaşımız diyor ki Lambros İstanbul için güzel bir cümle söylemiş, demiş ki: Okur yazar beş kıt’a-i arz’da bulunmuş her insan mutlakaa İstanbul’a bir defa gitmeyi arzû eder. İstanbul, hakîkaten okur yazar her adam tarafından görülmesi lâzım gelen bir güzel şehirdir. İstanbul niçin görülür? Şüphesiz ki târihî zevkinin, manzarasının güzelliğinin ve edebiyâtının İstanbul’a verdiği vasıfla görülmesi istenilir.
Bir kısım seyyahlarla görüştüm. İstanbul’u hepsi sönük görüyorlar. Lâkin gariptir ki bugün turizmde en hafif çeken İstanbul’dur ve en az kazanan İstanbul’dur. Seyyahlar iki günde İstanbul’u görürler, giderler, hattâ çok yakından işittiğime göre Londra turizm grupu İstanbul’u turizm programından çıkarmıştır. Bunlar zarar olmakla beraber bir misâldir. Her halde hakikat budur ki İstanbul turizmden âzamî istifâde etmiyor. Ne için etmiyor? Bence kabâhatin ilk hamlesi bizdedir. İstanbul henüz tamâmıyle benimsenmiş değildir. Bu mütehassıslardan birinin raporunda İstanbul’da ancak 140 âbide olduğunu gördüm. Bence İstanbul’da 500 eser vardır. Yâni İtalyanların İtalya’da, Fransızların Fransa’da, Almanların Almanya’da eser dedikleri şeyleri mukaayese ederek bize tatbik ettikten sonra iddia ederim ki İstanbul’da 500 eser vardır. Fakat 450’si bizce de meçhûldür. Kasımpaşa’daki Piyâle Paşa Câmii’ni ancak âsâr-ı atîka mütehassısı olan birkaç kişi bilir. Fakat İstanbul’da eser 140 değil 500’dür. Bizim san’atımızı bilenler henüz bununla alâkadar olmamıştır. Vâkıâ bu moda yenidir. Milliyeti toprakta görmek modası bu itibarla da mahduttur. İstanbul henüz tedkikle kıymetlenmiş bir şehir değildir. Bizim elimizde İstanbul’un bilinmesi için en kabadayı eserlerden birisi Mambury’nin rehberidir.
Cedlerimiz çok güzel mîmârî vücûda getirirlerdi. Vücûda getirdikleri eserlerden hârikulâdeleri vardır. İstanbul’un o zamanki câmîlerinden birine dikkat ederseniz ne mîmârının adı vardır ne de üslûba dâir bir yazı vardır. Câmiin kapısında bir beyitle bânisinden, mütevellisinden bahseder, lâkin san’atkârına dâir bir söz söylemez. Çünkü eskilerin kafasında böyle bir şey yoktu. Bu, câmiin mîmârından sanatından daha mühim idi. Birçok çeşmeler, târihî binâlar, İstanbul’da vardır, fakat bu moda yeni çıkmıştır. Eğer bizde taammüm ederse anlıyacağız ki İstanbul’da 140 değil 500 eser vardır.
İstanbul’da öyle güzel paysage vardır ki. Maamâfih bir şehrin kıymeti güzel mîmârî demek değildir. Mussolini’nin İtalya’yı reklâm kılıklı gönderdiği bir koleksiyonda gördük. Bunda denize çıkmış bir kara parçası vardır. Burada denize bir ağaç sarkar. Bunu Mussolini İtalya’yı reklâm için göndermiştir. Bunu bile bir âbide sayıyorlar. Burada âbide dendiği zaman yalnız Ayasofya veyâ Sultanahmed değildir, onlar paysage’ı da coter ediyorlar. Eğer biz İstanbul’un kıymetini tamâmen bilirsek, İstanbul uyanmaya başlıyor demektir. Ve ecnebiler buraya geldikleri vakit burada iki gün kalacağına onbeş gün kalır. İşin maddî tarafına geldik. İstanbul’da iki otel vardır, bunlar da millî muhitte değildir. Millî muhitten uzaktır. Otelde herifler Türk yüzü görmezler. Eh vâkıâ onlar hizmet ehlidir fakat Türk değildir. Türk’den hizmet ehli yetiştirmek o kadar mühim midir? Hayır. Fakat her nedense biz bunu yetiştirmemişiz. Ben öyle zannederim ki Anadolu çocuklarını frenk gibi ve onlara yakın bir surette yetiştirmek kaabildir. Onlara yakın derecede meziyetli insanlardır. Demek ki bir otelcilik mektebi olsa idi Türk’den de maître d’hotel, garson olurdu. Bu sanâyî bizde de vücûda geleydi bir taraftan İstanbul halkından hiç olmazsa 5-6 bin kişinin geçinmesi kaabil olurdu. Diğer taraftan da şehri görmeğe gelenler aylarca otururdu. İstanbul, bir turist şehri olmaya çok lâyıktır. Fakat İstanbul’a gelen bir ecnebî Yedikule’den Sirkeci’ye kadar dünyânın en fecî manzarasiyle karşılaşır. Sirkeci’den köprüye çıktıktan sonra manzara bir ecnebî üzerinde azamî sû-i tesir bırakır. Otele gider o gece İstanbul’da olduğunun farkında olmaz. Ertesi gün İstanbul’u görmek için taksiye binerek seyâhat etmesi îcâb eder. Gider görür neyi görür? Guide’in tavsiye ettiği onbeş eseri görür. Mâlûm-ı âlîniz İstanbul’da bundan başka eserler de vardır. Demek ki hulâsa ediyorum, turizm İstanbul’un büyük bir şansı olur. Turizm diyoruz da bu kısmî bir târiftir. Turizm İstanbul’un kendi malıdır. Kendi bediî mâhiyeti ile ortaya çıkacak bir şeydir. Turizmin getirdiği menfaatler çoktur.
Şimdi Ergötz’ün mâruf cümlesi geliyor. Benim zihnimin kapıldığı cümlesi geliyor. Bu inkişaf yalnız ecnebî mütehassısların eline bırakılamaz. Yüksek ve maddî bir dehâ altında yapılabilir. Bu bahse geliyorum, Türk doğmuş olmak, Türk ismi taşımak kâfi değildir. Türk gibi düşünmek lâzımdır. Ben öyle Türk gördüm ki “servi, fenâ bir ağaçtır, kesilmelidir. İnsana elem verir” diyebiliyordu. Fakat servi Türk ağacıdır. İstanbul’da Kandilli’de oturduğunuz zaman yanınızda Kanlıca’yı başka bir memleket zannedersiniz. Manzara, o kadar tenevvü eder ki Kanlıca’ya gidiniz yanı başınızdaki Kandilli’yi bir başka memleket zannedersiniz. Meselâ Boğaziçi hiç de Ayazpaşa taraflarına benzemez. Çamlıca da dâhil olduğu halde hepsi bu kanâati verir. İstanbul’un zenginliğini, güzelliğini vücûda getiren azîm değişikliğidir. Gerçi bu fikir frenk fikridir, frenklerden bize gelmiştir. Louis Philippe zamânında böyle millî bir fikir olsaydı o zaman bu mîmârî vücûda gelir miydi? Bu fikir bu Ergötz’ün fikri yenidir. Meselâ İngilizcede Park vardır. İngiliz dili için vücûda gelmiş bir sözdür. İstanbul’da park ne için vardır? İstanbul’un eski mesirelerini neden kaldırdık? Kuşdili’nin tam Türk üslûbuna uygun bir şey olarak mâvi suyunun iki tarafı çayır olan, içerisinde sandallarla gezilen bu mesirede acaba Avrupa fikrine zıd olan ne vardır? Şimdi bunları misâl olarak söylüyorum. Zannediyorum ki bu Alman mütehassısının da birçok elemanları Fransızlara hitâp etmiyor. Fransızlar da onlar kadar milliyetperverdir. Fransızlar biraz kozmopolittirler, Alınanlarda da çok milliyetperver vardır, son derece nazarî Alman vardır. Bu Alman bir parça milliyetperverlik hissetmiş bir Almandır. Bu inkişâfı bizim mütehassıslarımızın eline bırakacak kadar – ancak bir fikir söylüyorum – bizim böyle millî bir mütehassısımız yoktur. Şimdi hulâsa edeyim. Transit bahsi mukadder bir şeydir, biz istesek bile ona müdâhale edemeyiz. Hükümetin kendi işidir. Onun feyzi ne kadar mukadderse o kadar olur. İltizam olunursa Boğaziçi altından tünel geçer (inşallah köprü geçmez, temennî etmem) İstanbul şehri de bundan istifâde eder. Endüstri tarafından, sanâyî tarafından hakikatte hiçbir mahzûru olmamalıdır. Amma bizim bugün millî cihetleri bâzı görmez taraflarımız vardır. Meselâ bir deri fabrikası elzemdir. O zaman İstanbul’da sanâyii değiştirmek lâzımdır. Yâni Göksu’da bulunan ip fabrikası (ondan başka bir yer yok mu idi?) bir fabrikanın imtidâdı için bir millî mesireyi alıp takvimden bir yaprak koparır gibi bir tarafa atmak lüzumlu mudur? Bir fabrika deri fabrikası her yerde yapılabilir. Bir millî târihten bir yer silinip atılsa lüzumlu bir iş mi yapılır? Millî târihimizde bulunan bu yer böyle silinip atılırsa faydalı ve lüzumlu bir şey midir? Onu sorarım? Monte-Carlo gibi sâhilden tepeye çıkmış bir şehir tabii bunu yapabilirdi. Fakat bizde doğru değildir. Şimdi sanâyî meselesi:
İstanbul’un san’ata ihtiyâcı vardır zâten san’ata âşinâdır. Küçük san’at yaşamıştır. İstanbul’da küçük san’at hârikulâde bir derece idi. El’an da çarşı içinde küçük sanâyiin canlı kısımları vardır. Kuyumculuğa âit… İhyâ olunan bir çinicilik vardır. Bugün eserleri hayret verir. Yâni transit fikirleri İstanbul’un târihî kıymetiyle karışmaz. Ben böyle görürüm ve zannediyorum ki hiçbir mütehassıs da başka türlü göremez. Bizde çok câri olan bir fikir vardır. 60-70 seneliktir. Mütefennin mûsikî istemez, şiir istemez, derler. Avrupa’da böyle birşey yoktur. Böyle bir mütefennine gaayet geri bir adam diye bakarlar. Hars ile science, dünyâda hiçbir zaman berâber olamaz.
Göksu’daki ip fabrikası her yerde teessüs edebilirdi. Burada ipleri bilmem kaç metre uzunluğunda germek mecburiyetinde olduğumuz için mi Türk milletinin târihinde ve Avrupa’da yerleşmiş bir sahîfeyi yırtıp atmak bir ip fabrikası için şaşılacak şeydir.
İsterse mâzîye intikaal etmiş olsun, meydanı boş bulunca park yapmak bu olur şey değildir. Park yapmak iptilâsı nereden geliyor? Şimdi Almanya’da bâzı şehirler şehrin karakterini o kadar muhâfaza ediyorlar ki, eskiden bizde bir yalı rengi vardı, şimdi yalı renginde hiç bir pencere görmüyorum. Millî conscience azaldı. Frenklerden hiç birisi kitapta okuduğu rengi göremiyor.
Sözüme hitam vermeden şu mülâhazayı ilâve edeyim. Bir plân 25 sene, 50 sene için yapılır. Fakat bir aded tâyîn etmek lüzumsuzdur. Çünkü müebbeden yapılır. Ancak bir plân yapacak kimseler, 50 sene zarfında kaç defâ fikir değişikliği olur, nasıl değişebilir, bunu düşünmelidir. Ben bu celsenin yâhut gelecek celsenin nihâyetinde re’yimi Ergötz’e vermek isterim. Sonra bir de İstanbul’un istihlâk ve istihsâl kudretini bilmek lâzımdır. İstanbul’dan muhâceret mi oluyor? Yoksa İstanbul’a mı muhâceret oluyor? Bunları bilmeden kuru mâmûriyet neye yarar? Kuru ekmekle peynirle geçinen bir halkın mâmûriyete ne ihtiyâcı vardır? Mâmûriyet istihlâk ve istihsâl hâdisesinden vücûde gelir.
Kısaca İstanbul’un îmârını yapacak olan bizzat İstanbul’un; kendisidir.
_______________________
6 Şubat 1935’de İstanbul’un îmârı mevzûunda ve İstanbul vâlîsiniıı başkanlık ettiği bir toplantıda Yahya Kemal’in bu konuşması, buraya, konuşma esnasında tutulan zabıtta bir düzeltme yapılmadan, aynen alınmıştır. Metinde görülen tekrarlarla bâzı cümle pürüzleri, bir taraftan konuşma lisânının tabiî hâli diğer taraftan konuşulanı not etme esnâsındaki aksayıştandır. Bu konuşmanın bir zabıt kâtibi tarafından tutulmuş metni şâirin metrûkâtı arasında ve Yahya Kemal Enstitüsü arşivindedir.
KAYNAK: Yahya Kemal BEYATLI, Aziz İstanbul, MEB Yayınları, s.171-182.